صفحه نخست / مقالات

نگاهی نو به اتصالات پلی اتیلن تزریقی 

نگاهی نو به اتصالات پلی اتیلن تزریقی 

اتصالات پلی اتیلن تزریقی
اتصالات پلی اتیلن تزریقی

اتصالات پلی اتیلن تزریقی با بهره‌گیری از دستگاه تزریق پلاستیک (Injection Molding Machine)، قالب‌های فولادی از‌پیش‌ساخته و البته مواد اولیه پلی اتیلن تهیه‌شده ازپتروشیمی‌ها تولید می‌شوند.

از آنجایی که اتصالات پلی اتیلن تزریقی با قالب‌گیری ساخته می‌شوند، این قابلیت را دارند که متناسب با نیاز هر پروژه تولید شوند، که این کار باعث پایین آمدن هزینه‌ها شده و سرعت کار را بالا می‌برد.

کارخانه‌هایی که قابلیت تولید اتصالات پلی اتیلن تزریقی (Injection Fittings) با کیفیت را دارند، نسبت به رقبایی که فقط اتصالات پلی اتیلن دست ساز (مایتری) تولید می‌کنند، از یک امتیاز مثبت و برتری نا‌محسوس بهره می‌برند؛ مخصوصاً اگر تنوع تولید اتصالات تزریقیِ شرکت تولیدکننده بالا بوده و قالب‌های فولادی لازم برای تولید هر نوع، سایز و فشارکاری را داشته باشد.

شرکت آبان بسپار پارسیان، توانایی تولید انواع اتصالات تزریقی شامل: سه راهی، زانویی، فلنج، تبدیل، فلنج کور پلی اتیلنی، کپ پلی اتیلنی، رینگ فولادی با پوشش پلیمری تقویت‌شده، شیر آبریز انتهای خط و اتصالات خاص و سفارشی را دارد.

اتصالات مذکور با ویژگی‌هایی که به آن اشاره می‌کنیم، در کارخانه، تولید و با برند آبرام اتصال روانه بازار می‌شوند.

بعد از آشنایی کلی با اتصالات پلی اتیلن تزریقی (Injection Fittings)، در پاراگراف‌های آتی با جزئیات بیشتری از این اتصالات مواجه می‌شوید. این اطلاعات ممکن است بتواند شما همراهان گرامی را در شناخت بهتر اتصالات پلی اتیلن تزریقی یاری رسانده و در نهایت به یک انتخاب آگاهانه منتج شود.

مطالب این مقاله

چرا توانایی تولید اتصالات پلی اتیلن تزریقی نسبت به تولید اتصالات پلی اتیلن دست ساز، یک امتیاز مثبت برای کارخانجات تولیدکننده تلقی می‌شود؟

بر همگان روشن است، آماده‌سازی و تهیه قالب‌های فولادی متفاوت در سایزهای مختلف، و البته خرید دستگاه‌های تزریق پلاستیک (Injection Molding Machine)، که از لازمه‌های خط تولید اتصالات پلی اتیلن تزریقی، اتصالات پلی اتیلن پیچی و البته اتصالات پلی اتیلن الکتروفیوژن هستند، هزینه‌های هنگفتی را به شرکت تحمیل می‌کنند.

در کنار این موضوعات، روند تولید اتصالات پلی اتیلن تزریقی بسیار پیچیده بوده و نیازمند سطح دانش و آگاهی بالایی است.

در حقیقت حضور یک اپراتور حاذق، متبحر و آموزش‌دیده در خط تولید اتصالات پلی اتیلن تزریقی که بتواند اتفاقات لحظه به لحظه فرآیند تولید را بازرسی و سرپرستی کند، جزء جدایی‌ناپذیر این فرآیند است.

با علم بر این شرایط و بهره‌بردن از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مزایای اتصالات پلی اتیلن تزریقی (که به تفصیل در پاراگراف‌های آینده به آن می‌پردازیم)، به جرأت می‌توان گفت: راه‌اندازی خط تولید تزریقی در داخل کارخانه و به دنبال آن، توانایی تولید یک اتصال تزریقی با‌کیفیت، امتیاز مثبتی خواهد بود.

حال در این میان، شرکت‌هایی همچون آبان بسپار پارسیان که تولید اتصالات پلی اتیلن دست ساز (مایتری) و تزریقی را، با هم در دستور کار خود دارند، می‌توانند پاسخگوی طیف گسترده‌ای از مشتریان صنعت پلی اتیلن باشند.

شاید خالی از لطف نباشد که بعد از شناخت اولیه اتصالات پلی اتیلن تزریقی، گریزی به توضیحات مواد اولیه پلی اتیلن و دستگاه تزریق پلاستیک بزنیم.

مواد اوليه‌ به‌كاررفته در چرخه‌ توليد اتصالات پلی اتيلن تزريقی

در تولید اتصالات پلی اتیلن تزریقی، مانند لوله­‌های پلی اتیلن (که بخشی از آن­‌ها در ساخت اتصالات پلی اتیلن دست ساز (مایتری) و اتصالات پلی اتیلن برنچی نیز به کار گرفته می‌­شود) از مواد اولیه­ پلی اتیلن مرغوبِ HDPE100 تهیه شده از پتروشیمی‌­های معتبر استفاده می‌شود.

این مواد اولیه­ پلی اتیلن، یا از همان ابتدا به صورتِ خودرنگ (مشکی) تولید می‌­شوند، یا به شکل بی‌­رنگ و اصطلاحاً نچرال (Natural) از پتروشیمی­‌ها خارج شده و سپس در چرخه­ تولید اتصالات پلی اتیلن، آن­ها را با مَستربچ مشکی مخلوط می‌­کنند.

پلی اتیلن خودرنگ (مشکی)
پلی اتیلن خودرنگ (مشکی)
پلی اتیلن بی رنگ یا نچرال (natural)
پلی اتیلن بی رنگ یا نچرال (natural)

در سال­‌های اخیر، زمزمه‌­هایی در مورد دستور حذفِ مواد اولیه پلی اتیلن نچرال از چرخه تولید پتروشیمی‌­ها از سمت سازمان ملی استاندارد به گوش می­‌رسید، اما در آخرین ویرایش صادر‌شده برای استاندارد ملی ایران به شماره INSO 14427، هیچ الزامی در این زمینه اعلام نگردید.

نکته­ حائز اهمیت این است که اتصالات پلی اتیلن تزريقی، در خارج از ايران، با استفاده از مواد اولیه  Injection Molding  توليد می‌شوند.

متأسفانه در داخل ايران، به علت موجود نبودن اين مواد اوليه، توليدكنندگان مجبورند برای توليد اين اتصالات، به جای استفاده از مواد اولیه­ مخصوص فرآیند Injection Molding  از مواد Extrusion Grade (مواد اولیه­ مورد استفاده در ساخت لوله­‌ها) استفاده كنند.

شايان ذكر است، استفاده از مواد Extrusion Grade در ساخت اتصالات پلی اتيلن، كيفيت ظاهری در سطح اتصالات را كاهش می‌دهد ولی موجب افت خصوصيات كيفی آن­‌ها نمی‌­شود.

انبار گرانول کارخانه تولید اتصالات پلی اتیلن تزریقی
انبار گرانول کارخانه تولید اتصالات پلی اتیلن تزریقی

همان‌طور که قبلاً هم توضیح داده شد، برای تولید یک اتصال تزریقی، گرانول‌های پلی اتیلن (HDPE100)، قالب‌های فولادی و دستگاه تزریق پلاستیک نیاز است. توضیحات مواد اولیه و گرانول‌های پلی اتیلن، در عنوان قبلی خدمت شما عزیزان ارائه شد.

حال ببینیم جزئیات روند تولید اتصالات تزریقی در دستگاه تزریق پلاستیک به چه شکلی است.

دستگاه تزریق پلاستیک (Injection Molding Machine)، اساساً چگونه کار می‌کند؟

دستگاه تزریق اتصالات پلی اتیلن از دو قسمت تشکیل شده است؛ در یک قسمت برای باز و بسته شدن قالب، فشار اعمال می‌شود.

در قسمت دیگر، برای تزریق مواد اولیه به درون قالب، از یک اکسترودر تزریق (وظیفه این دستگاه مذاب کردن، اعمال فشار و شکل دادن به مواد اولیه پلیمری است) استفاده می­‌شود.

تفاوت اکسترودر تزریق با اکسترودر معمولی در این است که در حالت تزریقی، نه تنها چرخش داریم، بلکه حرکت در امتداد بَرِل (محفظه­‌ای که ماردون یا همان پیچ، داخل آن قرار گرفته و روی سطح آن هیتر و کولر تعبیه شده است) هم داریم.

فرآیند قالب­‌گیری تزریقی به صورت چرخه‌­ا‌‌ی صورت می­‌گیرد. در ابتدا قالب بسته شده  و پس از آن مواد اولیه از داخل قیف به سیستم اکسترودر منتقل می­‌شود. سپس مواد ورودی به­‌وسیله پیچ (ماردون) با یکدیگر مخلوط شده و در داخل برل به سمت جلو هل داده می­‌شود.

به طور همزمان، مواد از طریق کانال­‌های موجود در برل، گرمای لازم برای ذوب شدن را دریافت کرده و از حالت جامد به حالت مذاب تبدیل می­‌شوند.

در مرحله بعد، چرخش پیچ متوقف شده و مواد خام مذاب با فشار زیاد، از طریق برل (که در جلوی پیچ از مواد اولیه پر شده است) به سمت دای اکسترودر برای شکل­‌دهی نهایی هدایت می‌­شود.

دستگاه تزریق پلاستیک
دستگاه تزریق پلاستیک

در این فرآیند، با استفاده از سیستم آب‌گرد، قطعه­ درون قالب، خنک شده تا در نهایت حالت جامد به خود بگیرد. در نهایت، قالب و برل اکسترودر به عقب کشیده می­‌شود. پس از آن، قالب باز شده و قطعه بیرون آورده می‌­شود.

انواع اتصالات پلی اتیلن تزریقی

به جرأت می‌توان گفت که اتصالات پلی اتیلن تزریقی که زیرمجموعه اتصالات پلی اتیلن جوشی محسوب می‌شوند، یکی از پرتنوع‌ترین اتصالات پلی اتیلن هستند که قابلیت ارائه طیف گسترده‌ای از انواع اتصالات را دارند. انواع اتصالات پلی اتیلن تزریقی شرکت آبان بسپار پارسیان عبارتند از:

  • سه راهی و زانویی از سایز ۶۳ تا ۵۰۰ میلیمتر و در فشارهای کاری ۶ تا ۲۰ بار
  • فلنج، تبدیل، فلنج کور پلی اتیلنی و کپ پلی اتیلنی ازسایزهای کوچک ۶۳، ۷۵ و ۹۰ میلیمتر تا سایز بزرگ ۱۲۰۰ میلیمتر و در تمامی فشارهای کاری ۶، ۱۰، ۱۶ و ۲۰ بار
  • رینگ فولادی با پوشش پلیمری تقویت‌شده از سایز ۶۳ تا ۳۱۵ میلیمتر در فشارهای کاری ۱۰ و ۱۶ بار و البته کلاس ۱۵۰
  • شیر آبریز انتهای خط در سایز ۱۶۰ میلیمتر و فشار کاری ۴ بار
  • اتصالات خاص و سفارشی مطابق نقشه مشتری

استانداردهای اتصالات پلی اتیلن تزریقی

باید توجه داشت که تمامی کارخانه‌های تولیدکننده اتصالات پلی اتیلن تزریقی، ملزم به رعایت تمامی استانداردهای تعیین‌شده برای تک‌تک اتصالات، در حین فرآیند تولید هستند. در واقع هر یک از انواع اتصالات پلی اتیلن تزریقی، استاندارد خاص خود را دارند که تمامی آن‌ها در لیست ذیل تقدیم حضور می‌گردد:

  • سه راهی، زانویی، تبدیل، کپ پلی اتیلن و فلنج کور پلی اتیلن، مطابق استانداردهای INSO 14427 و ISO 4427
  • فلنج، مطابق استانداردهای INSO 14427 و ISO 9624
  • رینگ فولادی با پوشش پلیمری تقویت‌شده ۱۰ و ۱۶ بار، مطابق استانداردهای EN 1092 و DIN 2501
  • رینگ فولادی با پوشش پلیمری تقویت‌شده کلاس ۱۵۰، مطابق استاندارد ASME B16.5 (CLASS 150)

لیست و عکس اتصالات پلی اتیلن تزریقی

همان‌طور که در پاراگراف‌های قبل متوجه شدیم، اتصالات پلی اتیلن تزریقی از تنوع بسیار بالایی برخوردارند که لیست کامل و عکس‌های تمامی انواع این اتصالات، پیش روی شماست:

  • سه راهی مساوی و نامساوی
سه راهی مساوی تزریقی
سه راهی مساوی تزریقی
سه راهی مساوی تزریقی
سه راهی مساوی تزریقی
سه راهی نامساوی تزریقی
سه راهی نامساوی تزریقی
سه راهی نامساوی تزریقی
سه راهی نامساوی تزریقی
  • زانویی ۹۰ و ۴۵ درجه
زانویی 90 درجه تزریقی
زانویی ۹۰ درجه تزریقی
زانویی 90 درجه تزریقی
زانویی ۹۰ درجه تزریقی
زانویی 45 درجه تزریقی
زانویی ۴۵ درجه تزریقی
زانویی 45 درجه تزریقی
زانویی ۴۵ درجه تزریقی
  • فلنج معمولی (پایه کوتاه و پایه بلند) و فلنج تایپ B (پایه کوتاه و پایه بلند)
فلنج تزریقی پایه کوتاه
فلنج تزریقی پایه کوتاه
فلنج تزریقی
فلنج تزریقی
فلنج تزریقی تایپ B
فلنج تزریقی تایپ B
فلنج تزریقی تایپ B پایه بلند
فلنج تزریقی تایپ B پایه بلند
  • تبدیل هم مرکز و تبدیل غیر هم مرکز
تبدیل تزریقی هم مرکز
تبدیل تزریقی هم مرکز
تبدیل تزریقی هم مرکز
تبدیل تزریقی هم مرکز
تبدیل تزریقی غیر هم مرکز
تبدیل تزریقی غیر هم مرکز
تبدیل تزریقی غیر هم مرکز
تبدیل تزریقی غیر هم مرکز
  • کپ
کپ تزریقی پلی اتیلنی
کپ تزریقی پلی اتیلنی
  • فلنج کور پلی اتیلن
فلنج کور پلی اتیلنی
فلنج کور پلی اتیلنی
  • شیر آبریز انتهای خط
شیر آبریز انتهای خط تزریقی
شیر آبریز انتهای خط تزریقی
شیر آبریز انتهای خط تزریقی
شیر آبریز انتهای خط تزریقی
  • رینگ فولادی با پوشش پلیمری تقویت‌شده
رینگ فولادی با پوشش پلیمری تقویت‌شده
رینگ فولادی با پوشش پلیمری تقویت‌شده
  • چهارراه
چهارراهی تزریقی
چهارراهی تزریقی
  • اتصالات خاص و سفارشی
اتصالات خاص و سفارشی
اتصالات خاص و سفارشی

کاربرد اتصالات پلی اتیلن تزریقی

به‌طورکلی، هر کدام از اتصالات پلی اتیلن تزریقی در زمان اجرای پروژه‌ها، نقش خاصی را ایفا کرده و بخشی از نیاز پروژه را مرتفع می‌کنند. پس شاید خالی از لطف نباشد که به بیان کاربردهای متفاوت اتصالات پلی اتیلن تزریقی بپردازیم:

تبدیل: تبدیل پلی اتیلن این امکان را فراهم می‌آورد که بتوانیم دو لوله غیر هم‌سایز را بدون تغییر جهت، به هم متصل کنیم. در واقع برای کاهش یا افزایش سایز لوله در شبکه‌های خطوط انتقال، تبدیل‌های پلی اتیلن به کار گرفته می‌شوند.

تبدیل هم مرکز: تبدیل پلی اتیلن هم مرکز، در ورودی و خروجی دارای یک مرکز واحد است. به طور کلی این تبدیل‌ها، در لوله‌کشی‌های عمودی به کار گرفته می‌شوند.

در واقع، در تولید تبدیل هم مرکز، (برخلاف تبدیل پلی اتیلن غیرهم مرکز) محور مرکزی یک سر اتصال منطبق با محور مرکزی طرف دیگر است و قطعه تولید‌شده، دارای تقارن حول محور طولی قطعه است.

تبدیل غیر هم مرکز: تبدیل پلی اتیلن غیر هم مرکز، در قسمت ورودی و خروجی،  فاقد یک مرکز واحد بوده و تنها دارای یک محور تقارن هستند. تبدیل‌های پلی اتیلن غیر هم مرکز برخلاف تبدیل‌های پلی اتیلن هم مرکز، بیشتر در لوله‌کشی‌های افقی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این تبدیل‌های پلی اتیلن، جهت هم‌سطح کردن لوله و تبدیل به کار گرفته می‌شوند. تفاوت اصلی تبدیل‌های هم‌مرکز و غیر هم‌مرکز را می‌توان انحنایی که تنها در یک طرف تبدیل غیر هم مرکز وجود دارد، دانست.

فلنج: فلنج پلی اتيلن برای متصل كردن لوله‌ ها به يكديگر، يا متصل كردن شيرآلات و ساير اتصالات پلی اتیلن به خطوط لوله مورد استفاده قرار می‌گيرد.

در واقع فلنج‌ ها، به دليل سهولت در نصب و جدا شدن، در مواردی که لازم است خطوط لوله، به‌صورت متناوب جهت بازدید یا تعمیر سايت، باز و بسته شود، كاربرد دارد. اتصال پمپ‌ها، کمپرسورها، مبدل‌های حرارتی، راکتورها و … به خطوط لوله، توسط فلنج‌ ها صورت می‌گیرد.

فلنج تایپ B: شایان ذکر است، وقتی در داخل شبکه‌های انتقال، از شیر پروانه‌ای برای باز و بسته کردن جریان استفاده می‌شود، برای اینکه دریچه ورودی شیر پروانه‌ای به راحتی بتواند باز و بسته شود و در طول این مسیر به فلنج برخورد نکند، از اتصالات پلی اتیلن با نام فلنج تایپ B استفاده می‌شود.

زانویی: به طور كلی، زانویی پلی اتیلن برای تغيير مسير و زاويه لوله‌ها در شبكه‌های انتقال به كار گرفته می‌شود.

سه راهی: سه راهی پلی اتيلن به طور كلی، برای ایجاد انشعاب در خطوط لوله به كار گرفته می‌شود.

کپ: درپوش (کپ) پلی‌ اتیلن جهت مسدود نمودن دائمی و موقت انتهای خطوط لوله استفاده می‌شود.

شیر آبریز انتهای خط: اساساً از شیر قطع و وصل، با توجه به سیستم طراحی آن، برای باز و بسته کردن کامل جریان در خطوط انتقال سیالات استفاده می‌شود.

شیرهای قطع و وصل ضمن ایجاد سطح آب‌بندی بالا، کیفیت مطلوب را برای انواع فعالیت‌ها نظیر استفاده در انتهای خطوط لوله‌های پلی اتیلن و فولادی جهت مصارف کشاورزی، آبخیزداری، خروجی استخر، تخلیه خطوط و … فراهم می‌آورند.

مزایای اتصالات پلی اتیلن تزریقی

  • ملزم نبودن به رعایت ضریب کاهنده: مهم‌ترین مزیت اتصالات پلی اتیلن تزریقی، مطرح‌نبودن موضوع ضریب کاهنده در روند تولید آن‌هاست. همان‌طور که می‌دانیم، در استاندارد INSO 14427 و ISO 4427، شرط رعایت ضریب کاهنده فقط برای اتصالات دست ساز (مایتری) الزام شده است.
  • یکپارچه‌بودن ساختار اتصالات (چند تکه نیست) و نبود بید جوش در ساختار: اتصالات تزریقی به صورت یکپارچه تولید شده (تکه‌تکه نیست) و برخلاف اتصالات پلی اتیلن دست ساز، بیدهای جوش در ساختار آن‌ها وجود ندارد.

قطعاً می‌دانید که وجود بیدهای جوش، بستر بسیاری از معایب اتصالات پلی اتیلن دست ساز (مایتری) را فراهم می‌کند.

  • سرعت تولید بالا: چرخه تولید اتصالات پلی اتیلن تزریقی از سرعت خیلی خوبی برخوردار بوده و برای پروژه‌هایی که تعداد بالایی از اتصالات، مورد نیاز است، به شدت توصیه می‌شود.
  • تحویل سریع به مشتری و به صورت از‌پیش‌آماده: با توجه به بالا‌بودن نرخ تقاضای مشتری در هر سفارش و پر‌مصرف‌بودن این اتصالات، می‌توان آن‌ها را با برنامه‌ریزی قبلی در کارخانه تولید و در انبار نگهداری کرد.

همین نکته کمک می‌کند که این اتصالات، در کوتاهترین زمان ممکن و به صورت از‌پیش‌آماده، به مشتری تحویل داده شود.

  • قیمت مناسب
  • تنوع اتصالات
  • سبک‌وزن بودن و سهولت در جابجایی
  • سهولت در نصب

معایب اتصالات پلی اتیلن تزریقی

  • عدم امکان تولید اتصالات سه راهی و زانویی در سایزهای بالاتر از ۵۰۰ میلیمتر: متأسفانه شانس تولید و ارائه سه راهی و زانویی‌های تزریقی در سایزهای بالاتر از ۵۰۰ میلیمتر، در ایران وجود ندارد.

علت این امر این است که تهیه قالب‌های فولادی مورد نیاز برای تولید این اتصالات (به دلیل حجیم‌بودن) بسیار هزینه‌بر بوده و از آنجایی که بازار ایران در حد بازار کشورهایی مانند چین، پرتقاضا نیست، توجیه اقتصادی ندارد.

 
  • پیچیده‌بودن فرآیند تولید و نیاز به تجربه و دانش قوی جهت تولید: فرآیند تولید سه راهی و زانویی‌های سایز‌بالا بسیار پیچیده بوده و تولید اتصالاتی که بتوانند تمامی استانداردهای لازم ظاهری را برآورده کنند، کار بسیار مشکلی است و به تجربه و دانش بالایی نیاز دارد.

همین امر سبب شده که اغلب مصرف‌کنندگان برای تأمین سه راهی و زانویی‌های سایز‌بالای مورد نیازشان، از اتصالات دست ساز (مایتری) استفاده کنند.

 
  • وابستگی به حضور دستگاه جوش در زمان اتصال به لوله‌ها در پروژه

ویژگی‌های اتصالات پلی اتیلن تزریقی

  • مقاومت در برابر انسداد و گرفتگی به علت سطح صاف و صیقلی و نداشتن بید جوش
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • مقاومت در برابر پوسیدگی و زنگ‌زدگی
  • مقاوم در برابر حملات میکروبی
  • سبک‌وزن بودن
  • قابل بازیافت
  • سهولت در جابجایی و حمل‌و‌نقل
  • تنوع اتصالات
  • مقاومت در برابر زلزله
  • طول عمر زیاد
  • قیمت ارزان

سؤالات مرتبط

اساساً به اتصالاتی که از مواد اولیه پلی اتیلن (معمولاً HDPE100) تولید می‌شوند، اتصالات پلی اتیلن می‌گویند.

اتصالات پلی اتیلن به انواع: تزریقی، دست ساز (مایتری)، برنچی، الکتروفیوژن، پیچی، سریع، فلنج دار و … تقسیم‌بندی می‌شوند.

به گفته سایت lyma.com اتصالاتی که با استفاده از مواد اولیه پلی اتیلن و دستگاه تزریق پلاستیک تولید می‌شوند، اتصالات پلی اتیلن تزریقی هستند.

بدون شک باید گفت که برای یک تولید بدون نقص، عوامل ماده اولیه باکیفیت، قالب‌های فولادی ساخته‌شده استاندارد، دستگاه تزریق خوب و البته اپراتور باکفایت، همگی مهم و تأثیرگذارند. لازم است بدانید که یک اپراتور باتجربه، حاذق و آموزش‌دیده می‌تواند حتی از یک دستگاه تزریق معمولی که برند آن شهرت چندانی هم ندارد، یک اتصال تزریقی باکیفیت تولید کند. در حالی که خرید یک دستگاه تزریق گران‌قیمت، از مشهورترین برندهای دنیا هم، اگر یک اپراتور متبحر، روند تولید را سرپرستی نکند، لزوماً نمی‌تواند تضمین‌کننده تولید یک اتصال باکیفیت باشد.

کلام آخر

در پایان، از اینکه زمان، انرژی و نگاه پرمهرتان را به مقاله اتصالات پلی اتیلن تزریقی اختصاص دادید، نهایت قدردانی را داریم. امیدواریم مطالب ارائه‌شده توانسته باشد حس خوشایندِ مطالعه یک محتوای باکیفیت را به شما انتقال داده و سؤال‌هایتان را، راجع به اتصالات پلی اتیلن تزریقی، برطرف کند.

لطفاً اگر همچنان ابهامی در ذهن شما وجود دارد، برای روشن‌شدن مطلب، از طریق صفحه ارتباط با ما یا شماره ۰۹۱۹۲۲۰۰۷۲۴ با ما تماس حاصل فرمایید.

10 پاسخ

    1. اتصالات پلي اتيلن تزريقي، به كمك جوش لب به لب، به يكديگر يا به لوله پلي اتيلن يا به ساير اتصالات متصل مي‌شود.

  1. اگر انتخاب ما اتصالات تزريقي باشد، ديگر نمي توانيم از هيچ نوع اتصال ديگري در پروژه استفاده كنيم؟

    1. قطعاً، امكان استفاده از اتصالات ديگر، مانند اتصالات دست ساز (مايتري)، اتصالات برنچي، اتصالات فلنجي و … در كنار اتصالات پلي اتيلن تزريقي و لوله پلي اتيلن، وجود دارد.

  2. براي نصب اتصالات تزريقي، مي توان آن ها را روي خاك قرار داد؟ نور خورشيد به آن ها آسيب نمي زند؟

    1. با توجه به اينكه اتصالات پلي اتيلن، ضريب انبساط حرارتي بالايي دارند و در برابر اشعه ماوراءبنفش، آسيب‌پذير هستند، آن‌ها را در زمان نصب، زير خاك مدفون مي‌كنند.

  3. در متن مقاله نوشته شده است که در خارج از ایران، برای تولید اتصالات تزریقی از مواد injection molding، و برای تولید لوله از مواد extrusion grade استفاده می شود، با توجه به یکی نبودن این مواد اولیه، آیا مشکلی برای اجرای پروژه های اتصالات تزریقی در زمان نصب، به وجود نمی آید؟

    1. خیر-مشکلی ایجاد نمی کند.
      همان طور که اشاره کردید، در خارج از ایران ماده اولیه به کار رفته برای تولید اتصالات پلی اتیلن تزریقی و لوله پلی اتیلن، با هم متفاوت است، اما می دانیم که پروژه های بسیار موفق و با کیفتی، خارج از ایران اجرا می شود.
      در داخل ایران، چون اصلاً دسترسی به مواد اولیه INJECTION MOLDING وجود ندارد و تمامی لوله و اتصالات از مواد EXTRUSION GRADE تولید می شوند، بعضی از تولیدکننده های اتصالات پلی اتیلن دست ساز (مایتری)، از این موضوع به عنوان یک جنبه تبلیغاتی استفاده کرده و عنوان می کنند که چون آن ها می توانند اتصالات دست ساز خود را با به کارگیری لوله های مورد استفاده در پروژه تولید کنند، پس در زمان اجرای پروژه و جوش دادن لوله ها به اتصالات، استفاده از اتصالات دست ساز، نسبت به اتصالات تزریقی که احتمالاً ماده اولیه آن با ماده اولیه لوله، عیناً یکی نیست (از لحاظ خودرنگ بودن یا نچرال بودن، یا از لحاظ پتروشیمی تولیدکننده ماده اولیه و …) به فرآیند جوشکاری باکیفیت تری منتج می شود؛ در حالی که شاید این ادعا اثبات علمی ندارد.

  4. آیا اگر استفاده از مواد اولیه نچرال، از چرخه تولید لوله و اتصالات پلی اتیلن حذف شود، مزیتی دارد؟

    1. به‌طورکلی، هر تصمیمی که از سمت سازمان استاندارد گرفته می شود، می تواند مفید واقع شود. مثلاً اولین فایده آن این است که مرحله خرید مستربچ مشکی از فرآیند تولید حذف می شود. فایده مهم تر آن این است که استفاده از مواد خودرنگ، موجب می شود که اتصالات باکیفیت تری تولید شود، چون اگر از مواد نچرال استفاده کنیم، ممکن است به خوبی نشود آن را با مستربچ مشکی مخلوط کرد. اما باید این را در نظر داشت که تحویل گرفتن مواد اولیه خودرنگ، بعد از خرید از بورس، زمان‌بر تر است و این ممکن است موجب کند پیش رفتن تولیدات کارخانه ها شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اتصالات پلی اتیلن الکتروفیوژن

اتصالات پلی اتیلن الکتروفیوژن

شاید به جرأت بتوان گفت که اتصالات پلی اتیلن الکتروفیوژن قابل‌اعتمادترین متصل‌کننده‌های لوله‌های پلی اتیلن محسوب می‌شوند. این اتصالات به‌قدری عملکرد خوبی در زمان اتصال

بیشتر بخوانید ...