صفحه نخست / مقالات

اتصالات پلی اتیلن جوشی، به چه اتصالاتی اطلاق می‌شود؟

اتصالات پلی اتیلن جوشی، به چه اتصالاتی اطلاق می‌شود؟

اتصالات پلی اتیلن جوشی
اتصالات پلی اتیلن جوشی

در صنعت پلی اتیلن، انواع متفاوتی از اتصالات وجود دارد که دسته‌بندی اتصالات پلی اتیلن جوشی، یکی از آن‌هاست. البته شاید بهتر باشد بگوییم که این نامگذاری، در واقع یک اشتباه مصطلح در صنعت پلی اتیلن است.

چرا که، اتصالات پلی اتیلن جوشی، فقط به یک نوع خاص از اتصالات اطلاق نمی‌شود و به مجموعه‌ای از تمامی اتصالات پلی اتیلن تزریقی، اتصالات پلی اتیلن دست ساز (مایتری) و اتصالات پلی اتیلن برنچی گفته می‌شود که وجه اشتراک تمام آن‌ها، استفاده از تکنیک جوش لب به لب برای متصل‌کردن لوله های پلی اتیلن به یکدیگر است.

به‌طورکلی می‌توان گفت که، اتصالات پلی اتیلن جوشی پرمصرف‌ترین اتصالات پلی اتیلن بوده و پاسخگوی نیازهای طیف بسیار گسترده‌ای از پروژه‌های پلی اتیلن هستند.

مطالب این مقاله

مقایسه روش‌های تولید اتصالات پلی اتیلن جوشی مختلف

همان‌طور که متوجه شدیم، اتصالات پلی اتیلن جوشی شامل اتصالات پلی اتیلن تزریقی، دست ساز (مایتری) و برنچی می‌شود که هر کدام فرآیند تولید مخصوص به خود را دارند.

اتصالات پلی اتیلن جوشی از نوع تزریقی، با استفاده از گرانول های پلی اتیلن سنگین HDPE100 تولید می‌شوند. در فرآیند تولید آن‌ها، از دستگاه تزریق پلاستیک (Injection Molding Machine) و قالب‌های فولادی ازپیش‌ساخته بهره گرفته می‌شود.

اگر مواد اولیه مورد استفاده در خط تولید، بی رنگ (نچرال) باشند، باید آن‌ها را با مستربچ مشکی مخلوط کرد؛ اما اگر گرانول‌ های خودرنگ (مشکی‌رنگ)، در خط تولید به‌کار گرفته شود، دیگر نیازی به استفاده از هیچ افزودنی نیست.

در طرف مقابل، هر دو دسته اتصالات پلی اتیلن دست ساز (مایتری) و اتصالات پلی اتیلن برنچی، با به‌کارگیری لوله پلی اتیلن تولید می‌شوند، با این تفاوت که برای تولید اتصالات دست ساز از دستگاه جوش لب به لب، و برای تولید اتصالات برنچی از دستگاه جوش زینی استفاده می‌شود.

انواع، سایزها و فشارهای کاری اتصالات پلی اتیلن جوشی مختلف

اتصالات پلی اتیلن تزریقی، به‌عنوان یکی از اعضای مجموعه اتصالات پلی اتیلن جوشی، بسیار متنوع بوده و انواع مختلف: فلنج (معمولی و تایپ B)، سه راهی، تبدیل (هم مرکز و غیر هم مرکز)، زانویی، کپ پلی اتیلنی، شیر آبریز انتهای خط،  چهارراه، فلنج کور پلی اتیلنی و رینگ فولادی با پوشش پلیمری تقویت‌شده را شامل می‌شود.

اتصالات پلی اتیلن جوشی از نوع تزریقی
اتصالات پلی اتیلن جوشی از نوع تزریقی
اتصالات پلی اتیلن جوشی از نوع تزریقی
اتصالات پلی اتیلن جوشی از نوع تزریقی

اتصالات تبدیل هم مرکز و غیر هم مرکز، فلنج معمولی و تایپ B، کپ پلی اتیلنی و فلنج کور پلی اتیلنی در فشارهای کاری ۶، ۱۰، ۱۶ و ۲۰ بار و سایزهای ۶۳ تا ۱۲۰۰ میلیمتر تولید می‌شوند.

اتصالات زانویی و سه راهی، از سایز کوچک ۶۳ تا ۵۰۰ میلیمتر و با فشارهای کاری ۶، ۱۰، ۱۶ و ۲۰ بار، روانه بازار می‌شوند.

شیر آبریز انتهای خط، با فشار کاری ۴ بار و در سایز ۱۶۰ میلیمتر به مشتری عرضه می‌شود.

رینگ فولادی با پوشش پلیمری تقویت‌شده، با فشارهای کاری ۱۰ و ۱۶ بار یا کلاس ۱۵۰، و از سایز ۶۳ تا ۳۱۵ میلیمتر تولید می‌شود.

در طرف مقابل، اتصالات پلی اتیلن دست ساز (مایتری) و اتصالات پلی اتیلن برنچی، به‌عنوان زیرمجموعه دیگر اتصالات پلی اتیلن جوشی، خیلی انواع متنوعی ندارند اما به علت اینکه از لوله پلی اتیلن در فرآیند تولید آن‌ها استفاده می‌شود، از تنوع بسیار بالایی در سایز، فشار کاری و زاویه مورد نیاز برای تولید، برخوردارند که در هیچ نوع دیگری از اتصالات تکرار نمی‌شود.

اتصالات پلی اتیلن جوشی از نوع دست ساز (مایتری) و برنچی
اتصالات پلی اتیلن جوشی از نوع دست ساز (مایتری) و برنچی

انواع اتصالات دست ساز (مایتری) عبارتند از: سه راهی، زانویی، چهارراه، کلکتور و اتصالات سفارشی.

همچنین اتصالات پلی اتیلن برنچی شامل سه راهی برنچی می‌شود.

زانویی ها از سایز ۶۳ تا ۱۲۰۰ میلیمتر، در زوایای ۸ تا ۹۰ درجه و با فشارهای کاری ۶ تا ۲۵ بار تولید می‌شوند. سه راهی ها هم از سایز ۶۳ تا ۱۲۰۰ میلیمتر و با فشارهای کاری ۶ تا ۲۵ بار و زوایای ۴۵، ۶۰ و ۹۰ درجه تولید و روانه بازار می‌شوند.

مقایسه ویژگی‌های انواع اتصالات پلی اتیلن جوشی

تنوع اتصالات: اتصالات پلی اتیلن جوشی از نوع تزریقی، از نظر انواع مختلفی که تولید می‌شوند، بسیار متنوع هستند و اتصالات دست ساز و برنچی، از نظر سایز، فشار کاری و زاویه، تنوع بالایی دارند.

وزن اتصالات: اتصالات پلی اتیلن جوشی (از نوع تزریقی) بسیار سبک‌وزن بوده و همین موضوع سبب سهولت جابجایی و نصب آن‌ها می‌شود.

سرعت تولید: درست است که اتصالات تزریقی، در ابتدای کار، نیازمند آماده‌سازی قالب های فولادی هستند، اما بعد از تهیه این قالب‌ها، سرعت تولید اتصالات تزریقی بسیار زیاد بوده و در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توان تیراژ بالایی از آن‌ها را برای پروژه آماده کرد.

ولی اتصالات دست ساز (مایتری) و برنچی، به دلیل وابستگی به حضور لوله پلی اتیلن (که در کارخانه‌های دیگر تولید می‌شود)، ممکن است برای پیش‌برد برنامه تولید، با معطلی روبرو شود.

قیمت: اتصالات پلی اتیلن تزریقی بسیار مقرون‌به‌صرفه تر از اتصالات دست ساز (مایتری) و برنچی هستند.

بید جوش: اتصالات پلی اتیلن جوشی از نوع تزریقی، ساختار یکپارچه‌ای داشته و هیچ بید جوشی در ساختار آن‌ها وجود ندارد. اما اتصالات دست ساز (مایتری)، ساختارشان چندتکه بوده و حضور بیدهای جوش، می‌تواند آن‌ها را در معرض آسیب قرار دهد.

ضریب کاهنده: مهمترین ویژگی اتصالات پلی اتیلن تزریقی، ملزم‌نبودن آن‌ها به رعایت ضریب کاهنده است. در طرف مقابل، برای تولید اتصالات دست ساز (مایتری)، الزام رعایت ضریب کاهنده، در متن استاندارد، عنوان شده است.

برای تولید اتصالات پلی اتیلن جوشی، باید چه هزینه‌هایی را در نظر گرفت؟

همان‌طور که می‌دانیم، اتصالات پلی اتیلن جوشی از نوع دست ساز و برنچی، با استفاده از لوله پلی اتیلن تولید می‌شوند و هزینه هایی که برای تولید آن‌ها وجود دارد، عبارتند از:

  • تأمین لوله پلی اتیلن با کیفیت از تولیدکننده‌های معتبر لوله
  • خرید دستگاه برش و اره‌های استاندارد برای برش‌دادن لوله‌ها با زاویه مناسب
  • تهیه دستگاه جوش لب به لب و زینی، به ترتیب برای تولید اتصالات دست ساز (مایتری) و برنچی
  • استخدام برشکار و همچنین اپراتور جوشکاری حاذق و باتجربه

هزینه‌های جانبی دیگر که با عنوان اجرت ساخت در نظر گرفته می‌شود.

در طرف مقابل، هزینه‌های پیش‌روی تولید اتصالات پلی اتیلن جوشی از نوع تزریقی، متفاوت است که موارد ذیل را شامل می‌شود:

  • خرید دستگاه تزریق پلاستیک (Injection Molding Machine)
  • تهیه قالب‌های فولادی مورد نیاز برای تولید هر اتصال به‌طور جداگانه
  • خرید مواد اولیه پلی اتیلن سنگین HDPE100 از بازار بورس
  • خرید مستربچ مشکی (در صورتی که مواد اولیه خودرنگ نباشند)
  • استخدام اپراتور آموزش‌دیده و متبحر

و به‌طورکلی، هزینه‌های سربار که برای تولید هر محصولی در نظر گرفته می‌شود.

با تمام این تفاسیر، باید بدانیم که قیمت نهایی فروش اتصالات پلی اتیلن دست ساز (مایتری) و برنچی از اتصالات پلی اتیلن تزریقی بالاتر است؛ چرا که همواره اتصالات دست ساز و برنچی تولید‌شده، ابعاد بزرگتری نسبت به اتصالات تزریقی مشابه هم‌سایز خود دارند.

سؤالات متداول

روش‌های بسیار زیادی برای اتصال قطعات پلی اتیلنی می‌توان به‌کار برد. متناسب با نیاز و شرایط، یکی از انواع اتصالات پلی اتیلن را می‌توانیم استفاده کنیم.

سخن پایانی

با توجه به نیاز گسترده مشتریان برای تهیه اتصالات پلی اتیلن جوشی، شرکت آبان بسپار پارسیان، تمامی انواع این اتصالات را، از جمله اتصالات پلی اتیلن تزریقی، اتصالات پلی اتیلن دست ساز (مایتری) و اتصالات پلی اتیلن برنچی، تولید و روانه بازار می‌کند.

لطفاً در صورت تمایل برای استعلام قیمت یا کسب اطلاعات بیشتر راجع به این اتصالات، از طریق پل ارتباطی ۰۹۱۹۲۲۰۰۷۲۴ با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اتصالات پلی اتیلن الکتروفیوژن

اتصالات پلی اتیلن الکتروفیوژن

شاید به جرأت بتوان گفت که اتصالات پلی اتیلن الکتروفیوژن قابل‌اعتمادترین متصل‌کننده‌های لوله‌های پلی اتیلن محسوب می‌شوند. این اتصالات به‌قدری عملکرد خوبی در زمان اتصال

بیشتر بخوانید ...